صدا در محیط کار
صدا در محیط کار (بخش اول)
خرداد ۱۲, ۱۳۹۵
اثر صدا
اثر صدا در محیط کار (بخش دوم)
خرداد ۱۵, ۱۳۹۵
Show all

آهن یکی از فلزات لازم و ضروری بدن انسان است. برای نشان دادن درجه این فلز کافی است بگوئیم رنگ قرمز خون و گوشت ما مدیون وجود این فلز می باشد. سرخی و سفیدی پوست  قرمزی لب ها خوش رنگی ناخن ها مرهون این فلز است. کمبود این فلز در بدن سبب کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف مفرط می شود. ۳

در بین همه مینرال های مورد نیاز بدن آهن نقش بسیار حساس و اساسی دارد زیرا تنها ماده معدنی مسئول حمل اکسیژن به بافت های بدن است و بدون آهن حیات نمی تواند ادامه پیدا کند. حدود ۷۵ درصد آهن بدن به صورت هموگلوبین و در گلبول های قرمز وجود دارد. هموگلوبین یک ترکیب پروتئین – آهن است که مسئولیت حمل اکسیژن از ریه به تمام نقاط بدن را به عهده دارد. حدود ۵ درصد در ماده ای به نام مایوگلوبین ذخیره شده این پروتئین اکسیژن را ذخیره، حمل و به ماهیچه ها تحویل می دهد. آهن همچنین در برخی آنزیم ها وجود دارد که در تولید انرژی فعالند. بقیه آهن موجود در بدن در کبد، طحال و مغز استخوان نگهداری می شود. ما روزانه حداقل به ۶ میلی گرم و حداکثر به ۲۰ میلی گرم آهن نیاز داریم. در خانم ها که هنوز پریود می شوند معمولا روزانه ۱۸ میلی گرم آهن مورد نیاز است.۱

پنج عمل مهم آهن در بدن:

  • به رشد مو کمک می کند.
  • موجب افزایش مقاومت در بدن در مقابل بیماری ها می شود.
  • از خستگی جلوگیری می کند.
  • کم خونی های حاصل از کمبود آهن را معالجه و پیشگیری می کند.
  • رنگ موزون به پوست می دهد.

عوارض کمبود آهن:

  • در بچه ها افت تحصیلی و کاهش قدرت یادگیری
  • سر به هوایی و بی توجهی
  • یبوست
  • خستگی
  • اختلال در بلع
  • رنگ پریدگی
  • طپش قلب
  • عدم تحمل هوای سرد
  • آسیب پذیری در مقابل عفونت
  • کاهش تعداد گلبول های سفید خون
  • اختلال در تولید پادتن
  • میل شدید به خوردن نمک
  • التهاب گوشه دهان
  • آسیب پذیری در مقابل چربی خون ۱

راه های مناسب برای درمان کم خونی:

کم خونی بر اثر کمبود آهن به وجود می آید. افراد کم خون از موادی که آهن دارند بیشتر استفاده  کنند تا کم خونی آنها برطرف شود مواد حاوی آهن  به شرح زیر است:

گندم، هویج، اسفناج، فندق، بادام، پیاز، کرفس، کاهو، توت فرنگی، کلم، آرد غنی شده، عدس، ذرت، نان گندم، پسته، گوشت، جگر، تخم مرغ، گوجه فرنگی، خرما، کنجد، آلو، آلوچه و گوجه برغانی، چغندر، مغز خام تخمه کدو کلم بروکلی

زرده تخم مرغ، بادام، کشمش

(میزان پیشنهادی ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم در روز)

ویتامین “ث” توانایی بدن را برای جذب آهن بالا می برد. کسانی که از کم خونی رنج می برند دچار کمبود ویتامین “ب دوازده” می باشند.۲

عوارض مزاحم برای جذب آهن :

کمبود اسید معده – حذف برخی از قسمت های معده در عمل جراحی – جذب ناقص در روده کوچک- اسید تاتیک چای- آنتی اکسیدها- فیتات ها که در غلات یافت می شود.

توجه داشته باشید که کم خونی می تواند در اثر کمبود ویتامین B12 و فولیک اسید نیز حاصل شود. و لذا انجام تست تغذیه و نیز انجام آزمایش خون تواما برای تشخیص کمبود آهن ضروری است.

مسمومیت با آهن یا آهن زیادی نیز زیان آور است چون آهن زیادی در خون باعث رشد باکتری شده و خطر عفونت را بالا می برد. بیماری خاصی به نام هیموکروماتوزیز که می توان منجر به جذب آهن بیش از حد مورد نیاز بدن شود و عواقب خطرسازی در پی داشته باشد.خوشبختانه این مورد با آزمایش و زیر نظر متخصص قابل کنترل است.۱

منبع: شریقی، محمد مهدی، پیشگویی طبی با طب پیشگیری. تهران: نشر چوک آشتیان چاپ اول،۱۳۸۶  صفحه ۶۳تا ۶۶

جای تبلیغ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *