مشکلات ورزشی
مشکلات ورزشی (۲)
آبان ۷, ۱۳۹۴
تشخیص علایم حمله قلبی
تشخیص علایم حمله قلبی
آبان ۱۱, ۱۳۹۴

بیماری ویتیلیگو(برص یا پیسی)

بیماری ویتیلیگو به احتمال زیاد یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن در برابر سلول های رنگدانه ای پوست واکنش نشان داده و آنها را تخریب می کند. حدود یک درصد مردم دچار بیماری ویتیلیگو هستند و این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند اما نیمی از موارد بیماری در زیر سن ۲۰ سال بروز می کند.

در

%۲۰-۳۰ مواردسابقه خانوادگی این بیماری در فرد مبتلا وجود دارد. ضایعات پوستی به شکل لکه های بی رنگ و سفید پوستی است، که این لکه ها می تواند بزرگ و یا کوچک باشد.این لکه ها را می توان با استفاده از وسیله ای به نام لامپ وود مشاهده کرد که در زیر نور این لامپ به وضوح حالت مرمری و سفید لکه ها مشخص می شود. محل بروز این بیماری در هر نقطه ای از بدن می تواند باشد. اما پشت دست ها، آرنج ها، کناره لب ها ، ناحیه تناسلی و صورت از نقاط نسبتا شایع تر بیماری ویتیلیگو می باشد. لکه های سفید پوستی می تواند همراه با ایجاد سفیدی در موهای همان منطقه باشد که احتمال درمان پذیر بودن بیماری در این حالت کمتر می شود. لکه های سفید پوستی اکثرا به صورت متقارن در بدن بروز می کند.

درمان بیماری ویتیلیگو

بیماری ویتیلیگو درمان قطعی نداشته اما ۳۰% موارد این بیماری خود به خود می تواند بهبود یابد. از جمله درمان های رایج برای این بیماری میتوان به ترکیبات استروییدی موضعی، پیمکرولیموس موضعی، استفاده از فتوتراپی همراه با دارویی پسورالن و استفاده از لیزر اگزایمر اشاره نمود. گاهی نیز از چند روش درمانی هم زمان می توان بهره برد مثلا استفاده از پیمکرولیموس موضعی و لیزر اگزایمر در یک زمان که می تواند در مواردی باعث بهبودی نسبی ضایعات گردد البته در مواردی نیز می توان تنها از روش پوشاندن ضایعات با کرم های رنگی مخصوص استفاده کرد که بدون آنکه اثر درمانی خاصی داشته باشد می تواند بیمار ویتیلیگویی را از عذاب دیده شدن ضایعات پوست خود توسط دیگران نجات دهد.

رژیم غذایی در بیماری ویتیلیگو:

مواد غذایی که باید مصرف شود:

غلات کامل، ارزن، حریره جو، جوی دو سر، برنج و پاستا (غلات فرآوری شده توصیه نمی شوند)

نان ها فقط نان سبوس دار

میوه ها: گلابی ، گیلاس، موز، آناناس، سیب، انبه، زرد آلو و انگور

سبزیجات:گوجه فرنگی، چغندر، هویج، سیب زمینی، اسفناج، انواع کلم، سیر لوبیا، قارچ پیاز، فلفل قرمز، شنبلیله، شلغم، جعفری، سویا، عدس،لپه

نوشیدنی ها: چای کم رنگ بدون قند، ۶ تا ۷ لیوان آب در روز، عسل همراه با چای سبز با طعم نعنا، آبمیوه

آجیل و خشکبار: مغزهای گردو، بادام، پسته، خرمای سیاه، انجیر و زرد الو

روغن ها: روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی

سایر موارد: گوشت فقط به صورت آب پز صرف شود.

مقدار زیادی زنجبیل و زرد چوبه به غذاها استفاده کنید

در غذاها از مقدار بسیار کمی نمک استفاده کنید.

از تابش آفتاب در صبح زود بهره مند شوید تا اشعه مفید آن را دریافت کنید.

ویتامین های B12 و فولیک اسید را باهم مصرف کنید.

آنچه نباید مصرف شود:

چربی ها، ادویه ها و نمک زیاد

نان و آرد سفید، غذاهای دودی یا سرخ شده، شکلات، چای پر رنگ، کره و مارگارین، الکل، قهوه، بستنی، خردل، تمبر هندی ، نوشیدنی های مزه دار شده

ماهی و غذاهای دریایی( درافراد مختلف فرق می کند)

خیارشور

جای تبلیغ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *