بیماری دیابت و ارتباط آن با قلب، آلزایمر و سنگ کلیه
اسفند ۱۲, ۱۳۹۴
بیماری های قلبی را می توان با مصرف پسته و گردو کاهش داد
اسفند ۱۶, ۱۳۹۴
Show all
تقویت اعصاب

تقویت اعصاب در این زمان که مشکلات و استرس ها بر همگی ما چیره گشته و مشکلات روانی و عصبی در اثر زندگی سخت و طاقت فرسا بر اکثر جامعه قالب گشته  بسیار ضروری و مفید است. راه های زیادی برای تقویت اعصاب و درمان افسردگی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

تقویت  اعصاب

گردو، بادام، فندق، تخم مرغ، جگر، جوانه گندم، غلات، هویج، سبزی های سبز، آلو، عسل، کنجد، انجیر، توت فرنگی، سیب، نارنگی، گلابی، نارگیل، شلغم و نخود برای تقویت اعصاب مفیدند.

راهکاریی برای تقویت اعصاب و مغز و حافظه و درمان افسردگی

  • پرتقال بر قدرت اعصاب می افزاید. سوپ شیر نیز برای  تقویت اعصاب مفید است.
  • تخمه آفتابگردان برای درمان بیماریهای عصبی موثر است.
  • ترخون، رازیانه، پیاز، آلو و لوبیای خشک و سیب زمینی باعث تسکین اعصاب می شود.
  • برگ و گل درخت نارنج اختلالات عصبی را تسکین می دهد.
  • شکوفه های بهار نارنج، ویتامین p دارد که این ویتامین در تقویت اعصاب بسیار موثر است.
  • ویتامین موجود در لیموترش، غدد و سلسله اعصاب را تقویت می کند.
  • عسل، سیب و کنجد باعث تقویت اعصاب و مغز می شوند.
  • خوردن بستنی باعث نشاط و تقویت اعصاب می شود، چون بستنی حاوی سئلب می باشد.
  • برای کسانی که زود عصبانی می شوند، دم کرده اسطوخودوس با عسل نافع است.
  • مس نیز مانند منیزیم تاثیر آرامش بخش دارد. بدن بدون مس دچار آسیب های مغزی می شود. مس در لبنیات، زرده تخم مرغ، جگر، مواد غذایی دریایی، اسفناج، سبزی های سبز، نخود و عدس موجود می باشند.
  • امگا ۳ در درمان اختلالات روحی مثل افسردگی موثر است.
  • خانم ها پس از زایمان زعفران بخورند تا دچار افسردگی پس از زایمان نشوند، البته مصرف بیش از حد زعفران مضر است.
  • خوردن شلغم و عسل حس عاطفه را تقویت می کند.
  • دم کرده گل گاوزبان و سنبل الطیب، خوردن شاهدانه، دارچین، دم کرده گل بهارنارنج و زعفران باعث نشاط و تقویت اعصاب می شوند. شما با مصرف هر یک از این خوردنیها، سرحال و خوشحال می شوید و افسردگی را از خود دور می کنید.
  • خوردن کاهو برای کم خوابی مفید است. چون خواب کافی باعث آرامش و تقویت اعصاب می شود.
  • فسفر موجود در خرما باعث تقویت اعصاب و جلوگیری از خستگی می شود.
  •  خستگی باعث ضعف اعصاب می شود، یک دوش آبگرم خستگی و کوبیدگی بدنتان را برطرف می کند.
  • نوشیدن چای نشاط آور است و باعث ارامش می شود.
  • در افراد سالخورده سلول های مغزی کاهش می یابد، پس باید از غذاهای منیزیم دار استفاده کنید. خرما، جوانه گندم، نمک تصفیه نشده، آرد الک نشده، کاکائو، شکلات، میوه های روغن دار و سبزی ها حاوی منیزیم می باشند.
  • مصرف قهوه، سلولهای مغزی را از تخریب و در نتیجه از از لرزش اندام (پارکینسون) محافظت می کند.
  • قهوه ضد افسردگی است و دردهای عصبی را درمان و تمرکز حواس را تقویت می کند. بهترین زمان نوشیدن قهوه صبح است.
  • خوردن مدام ریحان برای جلوگیری از آلزایمر (فراموشی) مناسب است. ریحان ضد افسردگی، خواب آور و ارامش بخش است. خانم های باردار در خوردن ریحان زیاده روی نکنند و به اندازه کافی مصرف کنند.
  • کرفس تقویت کننده های اعصاب است و حافظه را زیاد می کند و به خاطر داشتن فسفر فراوان در بالا بردن هوش موثر و برای سالخوردگان مفید است.
  • در انجیر مقادیر قابل توجهی فسفر وجود دارد که این میوه را جز تقویت کننده های خوب برای هوش و حافظه قرار می دهد.
  • تخمه آفتابگردان ضد اختلالات عصبی می باشد.
  • گل سرخ و گل بابونه آرامش بخش هستند.
  • گل پامچال ضد تشنج و فشارهای عصبی می باشد.
  • گل بهار نارنج، آرامش بخش و تقویت کننده اعصاب می باشد.
  • گل نسترن سر دردهای عصبی را درمان می کند.

هوش و حافظه

هویج تقویت کننده هوش و ضد بیماری فراموشی یا آلزایمر است. برای رشد حافظه توت فرنگی بخورید و مصرف آن باعث تقویت حافظه طولانی مدت می شود. خوردن توت فرنگی در شب امتحان برای شما مفید است.

مصرف چای سبز باعث کاهش آلزایمر (فراموشی حافظه و حافظه کوتاه مدت) شده و از پیشرفت آن جلوگیری می کند.

خوردن فسفر برای تقویت هوش و حافظه مفید است..

حبوبات باعث تقویت حافظه می شوند.

فلفل سیاه در افزایش حافظه موثر است.

خوردن سیب ترش، گشنیز و پنیر باعث ضعف حافظه می شوند.

خوردن خشکبار به خصوص فندق از فراموشی جلوگیری می کند.

چگونه افسردگی را از خود دور نماییم و شاد باشیم؟

  1. ورزش کنید، زیرا ورزش جریان خون را بهبود می بخشد و انرژی را افزایش می دهد و متابولیسم را سرعت می بخشد.
  2. اهداف قابل دسترسی برای خود در نظر بگیرید و از خودتان توقع بیش از حد نداشته باشید.
  3. در کارهایتان برنامه ریزی داشته باشید. کارهایی که در طول روز و هفته می خواهید انجام دهید، را مشخص کنید تا شتاب زده مجبور به انجام کاری نشوید.
  4. با دیگران ارتباط برقرار کنید و با آنها حرف بزنید و با دوستان قابل اعتماد خود درد دل کنید.
  5. گاه و بی گاه به علایق خود بپردازید. به دیدن فیلمی بروید که دوست دارید. به خرید بروید یا در فعالیت اجتماعی مورد علاقه خود شرکت کنید. کارهایی انجام دهید که اعتماد به نفس تان را تقویت می کند و شما می توانید به رفع مشکلات دیگران هم بپردازید.
  6. با صدای بلند فریاد بکشید تا تمام احساسات سرکوب شده از وجودتان تخلیه کنید. اگر از دست فردی دلخور هستید راجع به آن بنویسید و کاغذ باطله را با تمام قدرت پاره و ریز ریز کنید.
  7. گریه کنید تا سبک شوید و سپس صورت خود را بشویید و از خانه بیرون بروید.
  8. به تماشای یک فیلم کمدی بنشینید و تا می توانید بخندید. وقتی همراه دوستان خود هستید، برای یکدیگر لطیفه تعریف کنید و از ته دل بخندید.
  9. تحت درمان قرار بگیرید. در حین درمان از نظر اجتماعی خود را سرگرم کنید و تحت هیچ شرایطی بدون تجویز پزشک داروهای ضد افسردگی و نشاط بخش مصرف نکنید.
  10. مسافرت بروید
  11. به گردشهای دسته جمعی بروید.
  12. جوانه گندم، تخم مرغ و ریحان ضد افسردگی هستند.
  13. موسیقی آرامی که دوست دارید گوش بدهید

    برای آرامش روح و روان و داشتن اعصاب راحت چند نکته را رعایت کنید:

    صدقه بدهید. اسپند دود کنید. عود روشن کنید. حمام بروید. لباس راحت و نرم بپوشید. لباس آبی بپوشید. آهنگ ملایم گوش دهید. شمع روشن کنید. مثبت اندیش باشید. به بهترین خاطرات زندگیتان بیندیشید. عکسهایی که خاطرات خوشی را برایتان تداعی می کند، جلوی چشمتان روی دیوار یا در محل کارتان قرار دهید. با دوستانی که از صبحت کردن با آنها احساس آرامش و رضایت می کنید، رفت و آمد کنید. از ماساژ درمانی استفاده کنید و ورزشهای سبک انجام دهید.

عواملی که به اعصاب شما آسیب می رساند:

سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، کم خوری، پرخوری، کارهای فکری سخت، رژیم غذایی غلط، جمع شدن سموم در بدن، احساسات و عواطف منفی، کار زیاد، انجام دادن کارهای فکری که به آن علاقه ندارید، ورزشهای سنگین، ماندن طولانی در محیط یا فضاهایی که آلودگی صوتی زیادی دارد، کمبود منیزیم، تنش، درگیری ها و استرس به اعصاب شما آسیب می رساند.

منبع: احمدی، فرحناز، زیبایی و سلامت از نوک سر تا نوک پا. تهران: نشر ابارون چاپ اول  صفحه ۱۲۳تا ۱۲۶

 

جای تبلیغ شما

4 دیدگاه ها

  1. باسلام
    ممنون از پست خوبتون.

  2. فرخ گفت:

    آنکه در قسمت آخر یکی از دلایل آسیب به اعصاب را جمع شدن سموم در بدن نوشتید درست است ولی ای کاش طریقه خلاص شدن از آن سموم را هم می نوشتید .

  3. بی نام گفت:

    عالی بود

  4. سلام گفت:

    سلام بسیار ممنون از پست قشنگ تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *