آب قاشق
گیاه آب قاشق یا Centella asiatica
خرداد ۲۴, ۱۳۹۵
روشنایی در محیط کار
نور و روشنایی در محیط کار
خرداد ۲۶, ۱۳۹۵
Show all
تنقلاتی

بدن ما احتیاج به قند به صورت گلوکز دارد، آن را از پروتئین، چربی و نشاسته تامین می کند. شکر تصفیه شده که به خوراکی ها افزوده می شود، گلوکز اضافی تولید می کند، و از آنجا که تامین ویتامین یا مواد عالی ندارد، بدن قادر به سوزاندن آن نیست. قند اضافی ایجاد سوتغذیه، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، فرسودگی لوزالمعده، کمبود ناهنجار قند در خون، پرخون شدن کبد و خستگی می کند و پیری زودرس به ارمغان می آورد. قند ذخیره های مواد معدنی و کروم را تحلیل می برد و باعث ترشح بیش از حد انسولین می شود که بر لوزالمعده و غده های دیگر فشار وارد می آورد. در ضمن، سندروم پیش از عادت ماهیانه، گرفتگی دستگاه تنفسی و نفخ شکم می کند. میل به شیرینی علامتی است که بدن شما می دهد و اشاره می کند میزان کربوهیدرات و پروتئین دریافتی اش کم است. شما با دنبال کردن روش هرم حکمت  خوراکی ها که توصیه می کند در روز پنج، شش وعده کم خوری داشته باشید، به اندازه کافی کربوهیدرات و پروتئین و اسیدهای چرب ضروری به بدنتان می رسانید. مصرف تنقلاتی و وعده های اصلی غذا، مانع از ولع شما به شیرینی می شود. اگر هم دلتان خواست، به سراغ خوراکی های خالصی بروید که شیرینی را تامین می کنند و سوخت مناسب و واقعی را به بدن شما می رسانند، و سعی کنید عادت مصرف شکر و چربی و کافئین و شکلات را ترک کنید. اگر قبل یا بعد از کار احساس می کنید بی بنیه هستید، شاید لازم است مقداری کربوهیدرات کمپلکس و تنقلاتی پروتئینی را امتحان کنید تا انرژی شما را بالا ببرد.

اگر بیشتر مواقع غذای سالم و مغذی بخورید، مصرف گهگاه شیرینی یا کیک شکلاتی آن قدرها به بدنتان ضرر نمی رساند. به هر حال بیشتر زنان می گویند دلشان می خواهد کمتر شیرینی بخورند. یکی از تجربیات زنان این است که وقتی یک یا چند غذای گیاهی به رژیم غذایی شان اضافه می شود، ولع خوردن غذاهای با ایندکس گلیسمیک بالا از دست می دهند. تمایل به مصرف شیرینی علامت و هشداری است که میزان انسولین و استروژن زنان نامتعادل شده است، به خصوص در زنانی که سندروم پیش از پریود یا ناراحتی های دوران یائسگی دارند. استروژن باعث تحریک سلول های مغزی تولید کننده سرتونین می شود، که روی ترشح تیروئید و لوزالمعده تاثیر می گذارد. شکر ساده باعث افزایش سریع قند خون و ذخیره شدن آن به صورت چربی می شود. همچنین موجب می شود انرژی به سرعت بالا برود و به همان سرعت هم پائین بیاید. وقتی شما کربوهیدرات ها کمپلکس مصرف می کنید که از لحاظ فیبر و هورمون های گیاهی غنی هستند، مغز شما مقدار مناسبی سرتونین تولید می کند و چنانچه میزان سرتونین مغز عادی باشد، احساس آرامش و رضایت می کنید. وقتی میزان سرتونین خیلی پائین باشد، شیرینی می طلبید و چون مصرف شیرینی ها راهی سریع برای به دست آوردن کربوهیدرات هاست. تنقلانی مثل تخم کدو، جلبک دریایی، سریال با ماست یا شیر، انجیر، آجیل، سبزی ها و حبوبات تاثیر چشمگیر بر میزان سرتونین دارند.

خوراکی های تنقلاتی و چرب

نوع نادرست چربی در رژیم غذایی، که همان تنقلاتی کارخانه ای است و مصرف آن راحت، ممکن است از جذب اسید های چرب ضروری که چربی های خوب هستند، جلوگیری کند و باعث لطمات شدید سلولی توسط رادیکال های آزاد در سرخرگ ها شود. با مصرف روغن زیتون یا روغن پیورنین (روغن هسته انگور) غذا طعمش را از دست نمی دهد. زمانی که اشتیاقی وافر در مورد طعم خوراک داشته باشید، روغن کم رضایت خاطر تامین نمی کند، اگر میلتان کشید کره مصرف کنید، بیشتر خوراکی هایی بخورید که فیبر غنی دارند تا بهتر چربی را از سیستم بدن شما بیرون بکشند، یا ورزش کنید تا این چربی بسوزند.

منبع:

دکتر سونیا قائمی هاشمی،خرد تغذیه در خود شفا بخشی با دکتر سونیا، انتشارات بهروزان، ترجمه نفیسه معتکف، ۱۳۸۲، صفحه ۱۹۰-۱۸۹

جای تبلیغ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *