درمان آرتروز
با راه های درمان آرتروز آشنا شویم
بهمن ۲۶, ۱۳۹۴
ریزش مو
عوامل موثر در ریزش مو و جلوگیری از آن
اسفند ۲, ۱۳۹۴
Show all
چاقی و لاغری

چاقی و لاغری ، کدامیک؟ مسئله این است!!

چاقی و لاغری می تواند یکی از دغدغه های اصلی بشریت باشد. در این نوشته راهکارهایی برای چاقی و لاغری به شما پیشنهاد می کنیم، چرا که ممکن است بارها و بارها به این موضوع که “چه کنم تا چاق بشوم” و یا برعکس فکر کرده اید. ولی آیا روش درست آن را می دانیم؟

چاقی و لاغری دو چیز مختلف و مقابل یکدیگر هستند که ممکن است هر فرد به دنبال مشکل خود باشد و ما سعی داریم تا در این نوشته نه تنها شما رو با چاقی و لاغری ، بلکه با روش های چاق شدن و لاغر شدن آشنا کنیم.

راه کارهایی برای چاق شدن به روش سنتی

برای چاق شدن خوردن بادام، فندق، پسته و گردو توصیه می شود. اگر کوبیده گردو، پسته و بادام را با سرشیر و قند مخلوط کرده و بخورید، خیلی زود چاق می شوید. صبح ها انگور، انجیر تازه یا خشک، کشمش، خرما، کره با عسل، پنیر و گردو و حتی کته ماست بخورید.

قبل از صبحانه خاکشیر بخورید. در طول روز به جای آب شیر بخورید. اگر شیر گاومیش باشد خیلی بهتر است. خوردن موز، نخود پخته و عسل هم بسیار مفید است.

انجیر برای کودکان کم اشتها و ضعیف بسیار نافع است.

اگر می خواهید چاق شوید کنجد، نارگیل و شاهدانه بخورید.

ماءالشعیر و یا جوانه گندم را قبل از غذا بخورید تا چاق شوید.

اگر کم اشتها هستید و می خواهید برای خوردن غذا اشتها پیدا کنید و چاق شوید: پوست دارچین، ریشه زنجبیل، هل، فلفل سیاه، دانه گیاه شنبلیله، رازیانه، پیاز، گیاه سیر، سنل ختایی، برگ یونجه، شیرین بیان مصرف کنید.

توصیه هایی برای افزایش وزن

  1. بررسی وضع سلامت و نداشتن مشکلات متابولیسمی و هورمونی
  2. دوری از تنش، اضطراب و عصابنیت. این افراد باید به کمک دیگران بپذیرند که یک تنه به جنگ مشکلات زندگی نروند. حتی نگرانی از اینکه من چرا لاغرم؟ نیز باعث لاغر ماندن می شود.
  3. زیاد کردن وعده های غذایی و پذیرفتن این نکته که حتی درصورت سیر بودن، باید کمی بیشتر خورد. بیشتر غذاهای چرب بخورند.
  4. بهره بردن از خواب کافی، تفریح و استراحت و روابط دوستانه
  5. انجام دادن ورزشهای قدرتی منظم برای افزایش توده عضلانی
  6. در نهایت پاسخ به این سوال که واقعاٌ چرا می خواهید چاق شوید؟ و پیدا کردن علتی قانع کننده برای این کار.

اصولاٌ افراد لاغر آدم هایی عجول و کم طاقت هستند.

مبارزه با چاقی

امروزه برای همه ثابت شده که چاقی به تمام اعضای بدن ضرر می رساند و باعث کم تحرکی، بدفرمی اندام، بیماری، زود خسته شدن و افسردگی و …. می شود. می توان گفت اکثر بیماری ها از چاقی و وزن بالا به وجود می آید.

عواملی که باعث چاقی می شوند:

کمی تحرک، زندگی ماشینی، مصرف بیش از حد غذاهای چرب و پر انرژی، خوردن شیرینی و شکلات و تنقلات مثل پفک و آجیل و بستنی، ورزش نکردن و در بعضی کم کاری تیروئید نیز در چاق شدن موثر است.

راه کارهایی برای لاغر شدن

تا می توانید از اتومبیل استفاده نکنید و پیاده روی کنید.

مصرف غذاهای چرب و پر انرژی را محدود کنید.

ورزش کنید و خوردن شکلات و شیرینی را کنار بگذارید.

از خوردن تنقلات و آجیل خودداری کنید.

برای تغذیه خود برنامه ای مناسب داشته باشید و از میان وعده ها استفاده کنید.

اگر می خواهید لاغر شوید، به محض بیدار شدن از خواب یک ماده غذایی کمم کالری بخورید. به این ترتیب سوخت و ساز بدن شما شروع می شود. از خوردن سبزیجات و مواد غذایی فیبردار غفلت نکنید.

هر وقت احساس گرسنگی کردید، کاهو، خیار، کرفس و گوجه فرنگی بخورید.

در غذاهایتان فلفل استفاده کنید چون سوخت و ساز بدن را بالا می برد و لاغر می شوید.

تند غذا نخورید و ظرف غذا را کوچک انتخاب کنید.

خوردن شلغم قبل از غذا سوخت و ساز بدن را بالا می برد و موجب لاغری می شود. پس اگر بر اثر چاقی دچار ناراحتی و بیماری شده اید و برای کم کردن وزن خود مصمم می باشید، شلغم را قبل از غذا و بدون نمک مصرف کنید.

ماست کم چرب خاصیت ضد چربی دارد، پس ماست بخورید تا لاغر شوید.

گوشت سفید مثل مرغ و ماهی و یا قارچ و سویا بخورید تا لاغر شوید و از گوشت قرمز کمتر استفاده کنید.

خوردن یکی دو عدد خرما در طول روز برای افرادی که چربی خون دارند و چاق هستند مفید است.

لیموترش باعث هضم غذاهای چرب می شود.

یک راه خیلی موثر برای لاغری، خوردن یک سیب با پوست قبل از شام است.

نوشابه نخورید، چون باعث چاقی می شود.

کاهو، کرفس، گوجه فرنگی، خیار، پیاز، و کلم را بصورت سالاد در آورید و مخلوط و برای مزه دار کردن سالاد به آن آب لیمو و آبغوره و یا سرکه اضافه کنید و میل نمایید که این سالاد باعث لاغری می شود.

آب کرفس نیز باعث لاغری می شود.

اگر رژیم غذایی دارید و می خواهید لاغر شوید و دوست دارید کوکو بخورید. به کوکویتان کمی سبوس گندم اضافه کنید. با این کار فیبر غذا بیشتر می شود و از میزان کالری در واحد حجم کارسته می شود.

اگر چاق هستید هنگام تماشای تلویزیون از خوردن تنقلات خودداری کنید و اگر عادت کرده اید این عادت بد را ترک کنید.

قبل از غذا آب بخورید زیرا موجب کاهش اشتها می شود. خوردن آب قبل از غذا از میزان افزایش وزن می کاهد. دو لیوان آب قبل از صبحانه در لاغر شدن موثرتر است.

بهترین زمان برای ورزش کردن صبح است. ورزش صبحگاهی بهترین راه برای لاغری است زیرا با معده خالی ذخایر چربی سریع تر می سوزد.

برای لاغر شدن به میزان کالری مصرفی توجه کنید.

میزان کالری مصرفی

حرکات اروبیک آرام ۱۷۰ کالری

حرکات اروبیک تند ۲۳۸ کالری

پیاده روی سریع ۳۷۴ کالری

پیاده روی سبک ۱۷۰ کالری

اسکی یا پاتیناژ ۲۴۰-۲۳۸ کالری

جارو کردن ۱۱۹ کالری

خرید کردن ۷۸ کالری

غذا پختن ۱۳۶ کالری

بازی کردن بچه ۱۵۳ کالری

نشستن و مطالعه کردن ۴۴ کالری

نشستن پای تلویزیون ۳۴ کالری

ایستادن و این پا و آن پا کردن ۶۸ کالری

ورزش و لاغری و نکاتی در مورد ورزش

ورزش کنید تا لاغر شوید. فواید ورزش داشتن تناسب اندام و مقاومت بدن در مقابل بیماری است. ورزش حس اعتماد به نفس را تقویت می کند. ورزش غده هیپوفیز را تحریک می کند و موادی ترشح می کند که باعث ارامش می شود.

اگر ورزشکار هستید و پروتئین زیاد مصرف می کنید، یادتان باشد که آب زیاد بنوشید تا مواد زاید از طریق کلیه ها دفع شود.

اگر ورزش می کنید و می خواهید فعالیت عصبی و عضلانی شما تنظیم شود، در برنامه غذایی خود غذاهای حاوی پتاسیم بگنجانید، در ضمن برای تشکیل ماهیچه نیز پتاسیم ضروری است.

میوه تازه، سبزیجات،کیوی، خیار، کرفس، و پرتقال حاوی پتاسیم هستند.

اگر قبل از ورزش احساس گرسنگی کردید، یک عدد موز یا یک عدد سیب حداقل سی دقیقه قبل از ورزش بخورید.

اگر مرتب ورزش می کنید، بدن شما به پروتئین بیشتری نیاز دارد. مواد حاوی پروتئین، حبوبات (بخصوص عدس)، پنیر، ماهی، سبزی، میوه، شیر و آجیل می باشد.

اگر می خواهید لاغر شوید صبح قبل از خوردن صبحانه ورزش کنید.

هرگز با معده پر ورزش نکنید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با چاقی و لاغری به ترانمای ویکی پدیا نیز سر بزنید.

منبع: احمدی، فرحناز، زیبایی و سلامت از نوک سر تا نوک پا. تهران: نشر ابارون چاپ اول  صفحه ۱۳۹ تا ۱۴۴

جای تبلیغ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *