روش حکمت خوراکی ها در مورد پروتئین گیاهی

کمبود روی در کودکان
کمبود روی در کودکان چه عوارضی دارد
خرداد ۹, ۱۳۹۵
در صورت بروز موارد اورژانس چشم چه کنیم؟
خرداد ۱۱, ۱۳۹۵
Show all

آنچه امریکایی ها آن را رژیم غذایی نیمه گیاه خواری می نامند، روال هفتاد درصد مردم دنیاست. طی سال ها، زنان تمام قاره ها خوراکی ها و تنقلاتی از گیاهانی که دور و برشان را احاطه کرده است، برای خانواده خود مصرف کرده اند. این زنان با محیط خود سازگار بوده و از هر آنچه در دسترسشان بوده، استفاده کرده اند. آنان زمین را زیر کشت می بردند تا میزان تنوع و قابل دسترس بودن خوراکی ها را افزایش دهند. در دوران ماقبل تاریخ، احتمالا زنان خوراکی دام را می دادند و محصولات را جمع آوری می کردند و به دنبال پیدا کردن توت و میوه و گیاهان ادویه ای و خلاصه هر خوراکیی که برای خود و فرزندانشان قابل خوردن بود، می رفتند. آنان با خشکسالی و سیل و هجوم حشراتی مانند ملخ که گیاهان را نابود می کرد، مبارزه می کردند. از این رو، می بایست خوراکی های دیگری می یافتند، که امتحان کردن غلاف گیاهان، ریشه ها، علف ها، به کشف انواع گیاهان دیگر انجامید. وقتی فرهنگ ها پیشرفته تر و پیچیده تر شد، ذخیره کردن دانه ها که سبب سهولت در امر جمع آوری می شد، و همچنین تدارک وعده های غذایی مفصل برای جشن های مذهبی، باب شد. در فرهنگ های مدیترانه ای، آسیایی، افریقایی، لاتین، روس، استرالیا، هند و خاورمیانه، بیشترین پروتئین گیاهی و چربی مصرفی مردم از گیاهان تامین می شود و با اینکه رژیم غذایی آنان به گونه ای ویژه با هم فرق دارد، از خوراکی های گیاهی با طعم و مزه مختلف استفاده می کنند تا به هدف خود برسند.

مصرف پروتئین گیاهی

مصرف پروتئین گیاهی بیشتر، باعث می شود مواد مغذی مهم به بدنتان برسد، از جمله اسید های آمینه و هورمون های گیاهی، همین طور فیبر برای گوارش خوب و بیرون راندن مواد زائد و سموم از بدن. خوراکی های گیاهی، مانند گیاهان دولپه و غلات، چربی کمی دارند و از لحاظ فیبر غنی هستند و فیتواستروژن (استروژن گیاهی) موجود درآنها سیستم هورموتی بدن را هماهنگ می کند. غلات خوشمزه ای مانند زلف عروسیان، گندم دانه سیاه، وینولا و برنج سبوس دار حاوی پروتئین گیاهی بالایی هستند. آجیل ها و تخمه منابع خوبی هستند که اسید های چرب تولید می کنند، مثل امگا۳ و امگا۶، که به تشکل غشاهای سلولی کمک می کنند، انرژی ساز هستند، به اعمال سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، برای قوه بینایی مفیدند و به تولید ترکیبات هورمون مانند کمک می کنند. اسید های چرب را به این دلیل اسید های چرب می نامند که در بدن تولید نمی شوند، بلکه در خوراکی های گیاهی مانند دانه برزوک و گردو، و همچنین ماهی و خوراک های دریایی یافت می شوند.

منبع:

دکتر سونیا قائمی هاشمی،خرد تغذیه در خود شفا بخشی با دکتر سونیا، انتشارات بهروزان، ترجمه نفیسه معتکف، ۱۳۸۲، صفحه ۴۳-۴۴

جای تبلیغ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *