درباره جوش و انواع آن بیشتر بدانیم
مهر ۲۲, ۱۳۹۴
تغذیه در چربی بالا
مهر ۲۵, ۱۳۹۴
Show all

آهن یک ماده ی معدنی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد و به بسیاری از محصولات غذایی هم اضافه شده است و به عنوان مکمل غذایی هم در دسترس است.
آهن نقش کلیدی را به عنوان یک جز هموگلوبین، پروتئین گلبول قرمز، ایفا می کند و اکسیژن را از ریه به بافت ها انتقال می دهد. همچنین یک عضو مایوگلوبین هم هست که سوخت و ساز عضلات را پشتیبانی می کند. مایوگلوبین پروتئینی است که رساندن اکسیژن را بر عهده دارد. در صورت کمبود آهن فرد دچار آنمی یا کم خونی می شود.
چه افرادی مکمل آهن مصرف می کنند؟
مکمل های آهن اغلب اوقات برای نوعی خاص از کم خونی مصرف می شود. کم خونی می تواند باعث خستگی شود.این مکمل ها اغلب برای درمان کم خونی که در موارد زیر اتفاق می افتد، مصرف می شود:
• بارداری
• دوره های قاعدگی سنگین
• بیماری کلیوی
• شیمی درمانی
مصرف مکمل های آهن معمولا برای نوزادان، کودکان نوپا، دختران نوجوان، زنان باردار و یا در سن بارداری برای کمک به پیشگیری از کم خونی توصیه می شود.

افراد چه مقدار آهن به طور روزانه باید دریافت کنند؟

کودکان
۱۱ میلی گرم در روز          ۷ تا ۱۲ ماه
۷ میلی گرم در روز            ۱ تا ۳ سال
۱۰ میلی گرم در روز            ۴ تا ۸ سال
۸ میلی گرم در روز             ۹ تا ۱۳ سال
خانم ها
۱۵ میلی گرم در روز            ۱۴ تا ۱۸ سال
۱۸ میلی گرم در روز            ۱۹ تا ۵۰ سال
۸ میلی گرم در روز               ۵۱ سال به بالا
۲۷ میلی گرم در روز                         باردار
۱۰ میلی گرم در روز  پایین ۱۹ سال
شیرده
۹ میلی گرم در روز               بالای ۱۹ سال
آقایان
۱۱ میلی گرم در روز               ۱۴ تا ۱۸ سال
۸ میلی گرم در روز               ۱۹ سال به بالا

خوردن مکمل های آهن باید با نوشیدن آب فراوان همراه باشد.
فراد گیاهخوار ممکن است به مقدار بیشتری آهن احتیاج داشته باشند. اگر این ماده ی معدنی در درزهای بالا مصرف شود باعث مسمومیت می شود. برای کودکان و بزرگسالان ۱۴ سال و به بالا بیشترین دزی که فرد مجاز است مصرف کند ۴۵ میلی گرم در روز است و کودکان زیر ۱۴ سال نباید بیش از ۴۰ میلی گرم در روز آهن مصرف کنند.
عوارض جانبی آهن
زمانی که آهن به مقدار مناسب مصرف شود برای اکثر مردم بی ضرر است. با این حال می تواند باعث عوارض جانبی از جمله ناراحتی معده و درد، یبوست یا اسهال، تهوع و استفراغ شود. مصرف آهن همراه با غذا می تواند این عوارض را کاهش دهد.گرچه غذا می تواند باعث کاهش مقدار جذب آهن توسط بدن شود. بهتر است که برای جذب بیشتر آهن، در هنگام خالی بودن شکم خورده شود. اما اگر فرد دچار عوارض جانبی آن شود می تواند به همراه غذا هم میل کند. باید توجه شود که آهن همراه با غذاهای حاوی محصولات لبنی و قهوه، چای و یا غلات و حبوبات مصرف نشود.
بدن چگونه آهن را جذب می کند؟
وقنی که غذا می خوریم اگر غذاحاوی آهن باشد عمدتا از طریق قسمت فوقانی روده کوچک جذب می شود.
۲شکل از آهن در رژیم غذایی وجود دارد:
آهن خونرنگزا( heme) و آهن غیر خونرنگزا( nonheme)
آهن خونرنگزا از مشتقات هموگلوبین است و در غذاهای حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و گوشت پرندگان که هموگلوبین طبیعی دارند، یافت می شود.
بدن ما بیشتر آهن مورد نیاز خود را از مواد غذایی حاوی آهن خونرنگزا جذب می کند. مواد غذایی گیاهی منابع آهن غیر خونرنگزا می باشند.
منابع:
۱) www.ods.od.nih.gov
۲) www.webmd.com

جای تبلیغ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *