بیماری های قلبی را می توان با مصرف پسته و گردو کاهش داد
اسفند ۱۶, ۱۳۹۴
آنچه باید افراد تا ۴۰ سال تغذیه کنند
اسفند ۱۸, ۱۳۹۴
Show all

ویتامین B12  که همان ویتامین ب کمپلکس است، یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد.  همچنین این ویتامین به برخی مواد غذایی اضافه می شود و به شکل مکمل هم در دسترس است.[۱,۳]

ویتامین B12  به شکل های گوناگونی وجود دارد که شامل ماده معدنی کبالت است. ویتامین B12  برای شکل گیری مناسب سلول های قرمز خون، عملکرد عصبی و تولید DNA مورد نیاز است.[۳]

ویتامین B12 ، ویتامینی است که در غذاهایی از جمله گوشت قرمز، ماهی ومحصولات لبنی وجود دارد.[۱]

بیشتر ویتامین های B به خوبی در بدن ذخیره نمی شوند.[۲]

ویتامین B12  نسبت به دیگر ویتامین های B کمتر برای بدن مورد نیاز است.[۲]

زمانی که مقدار ویتامین B12  در خون بسیار پایین است فرد دچار کمبود این ویتامین شده است. با مصرف ویتامین B12  می توان از این اتفاق پیشگیری کرد همچنین با مصرف این ویتامین می توان از یک نوع کم خونی که بیشتر در افراد مسن رخ می دهد، جلوگیری کرد.[۱]

بدن برای ساخت سلول های خونی و حفظ سلامت سیستم عصبی به ویتامین B12  احتیاج دارد. دو قدم برای جذب ویتامین B12  مورد نیاز است. اول، اسید هیدروکلریک در معده ویتامین B12  را تجزیه و از پروتئینی که این ویتامین در مواد غذایی به آن متصل است، جدا می کند. بعد از این ویتامین B12  با یک پروتئین ساخته شده توسط معده که فاکتور داخلی نامیده می شود، توسط یدن جذب می شود. برخی از افراد دچار کم خونی خطرناکی می شوند که ناشی از ناتوانی در تولید فاکتور داخلی در معده است. در نتیجه این افراد نمی توانند ویتامین B12  را به شکل های گوناگون از جمله مکمل ها و در مواد غذایی، جذب می کنند.[۳]

ویتامین B12  برای افرادی که حافظه ی خود را از دست داده اند، بسیار سودمند است. بیماری آلزایمر، تقویت روحیه و شادابی، پر انرژی بودن، تمرکز، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علایم پیری نیازمند این ویتامین هستند. همچنین این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های قلبی، ناباروری مردان، دیابت، اختلالات خواب، افسردگی، اختلالات خواب، افسردگی، اختلالات روانی، استخوان های ضعیف (پوکی استخوان)، تاندون های متورم، ایدز، بیماری های التهابی روده، آسم، آلرژی ها، بیماری پوستی ویتیلیو، سرطان گردن رحم و عفونت های پوستی ویتامین B12  بسیار سودمند است.[۱]

کودکان ۹ تا ۱۳ سال ۱.۸ میکروگرم، بزرگسالان ۲.۴ میکروگرم و خانم های باردار ۲.۶ میکروگرم از این ویتامین را به طور روزانه باید مصرف کنند.[۳]

چه زمانی کمبود ویتامین B12  رخ می دهد؟

کمبود این ویتامین در شرایط خاصی رخ می دهد، از جمله:

  • بیماری گاستریک آتروفیک، که در آن پوشش معده نازک می شود.
  • کم خونی خطرناک که باعث می شود جذب این ویتامین سخت شود.
  • جراحی معده یا برداشتن قسمتی از روده کوچک.
  • بیماری های روده کوچک از جمله بیماری کرون، بیماری سلیاک، رشد باکتری یا انگل
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن مانند بیماری گریوز یا لوپوس.
  • استفاده طولانی مدت از داروهای کاهنده اسید معده. اسید معده باعث شکستن پروتئین های حاوی این ویتامین می شود.[۱]

علایم کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12  می تواند به کم خونی منجر شود. کمبود خون خفیف ممکن است هیچ علایمی نداشته باشد اما اگر بدون درمان پیشرفت کند ممکن است باعث عوارض زیر شود:

  • ضعف، خستگی و سبکی سر و گیجی
  • تپش قلب و تنگی نفس
  • پوست رنگ پریده
  • زبان صاف
  • یبوست، اسهال و از دست دادن اشتها
  • مشکلات عصبی مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن، ضعف عضلانی و مشکلات راه رفتن
  • از دست دادن بینایی
  • مشکلات روانی مثل افسردگی، از دست دادن حافظه و یا تغییرات رفتاری[۱]

۱۰ ماده غذایی برتر برای تامین ویتامین B12  مورد نیاز بدن

اکثر منابع غذایی برای این ویتامین، منابع حیوانی هستند:

  1. جگر

۷۱ میکروگرم در هر ۳ اونس

۱۱۴ کالری

  1. ماهی خال مخالی

۱۶ میکروگرم در هر ۳ اونس

۱۷۴ کالری

  1. ماهی ساردین

۸ میکروگرم در هر ۳ اونس

۱۸۹ کالری

  1. غلات غنی شده

۵ میکروگرم در هر پیمانه

۱۶۰ کالری

  1. گوشت قرمز

۵ میکروگرم در هر ۳ اونس

۲۱۳ کالری

  1. ماهی سالمون

۴ میکروگرم در هر ۳ اونس

۱۱۹ کالری

  1. سویای غنی شده

۲ میکروگرم در هر ۳ اونس

۴۵ کالری

  1. شیر

۱.۲ میکروگرم در هر پیمانه

۸۳ کالری

  1. پنیر سوییسی

۱ میکروگرم در هر ۳ اونس

۱۰۸ کالری

  1. ماست

۱ میکروگرم در هر پیمانه

۱۴۹ کالری [۴]

منابع:

  1. webmed.com
  2. whfood.com
  3. ods.od.nih.gov
  4. globalhealingcenter.com
جای تبلیغ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *